Międzynarodowa Konferencja Naukowa Wrocławski Zeittheater
Międzynarodowa Konferencja Naukowa
Wrocławski Zeittheater na tle współczesnego teatru zaangażowanego w Polsce i na świecie.
Tworzenie wspólnoty wykonawców i widzów, ulotność, istnienie tylko w określonym czasie i przestrzeni, a także silne powiązanie z kontekstem społecznym stawia teatr w uprzywilejowanej pozycji względem innych sztuk; jak żaden inny przejaw działalności artystycznej umożliwia komentowanie, ocenianie, legitymizowanie czy rewidowanie otaczającej rzeczywistości społecznej. Aktualność i zaangażowanie uczyniliśmy głównym przedmiotem zainteresowania Międzynarodowej Konferencji Naukowej Wrocławski Zeittheater na tle współczesnego teatru zaangażowanego w Polsce i na świecie. W nawiązaniu do terminologii niemieckiej awangardy początku XX wieku pragniemy zaprosić do dyskusji na temat różnych wariantów sztuk performatywnych, postrzeganych jako inicjatywy społecznie nieobojętne, stawiające sobie za cel zabieranie głosu w dyskursie i aktywne uczestnictwo w kształtowaniu przestrzeni publicznej. Zachęcamy do spojrzenia na powyższy problem z różnych perspektyw, refleksji w skali mikro i makro (znaczenie teatru zaangażowanego dla Wrocławia, a także uchwycenie swoistości zjawiska w innych miastach i społecznościach lokalnych, po przybliżenie specyfiki Zeittheater w ujęciu ogólnoeuropejskim czy ogólnoświatowym), studiów przypadku, analiz porównawczych, ujęć historycznych i badań nad współczesnymi formami zjawiska, a także rozważań na temat środków artystycznego wyrazu, zaplecza ideowego twórców i roli widowni.
Program Międzynarodowej Konferencji Naukowej
Wrocławski Zeittheater
na tle współczesnego teatru zaangażowanego w Polsce i na świecie
6–7 listopada 2019
Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego
Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego we Wrocławiu
6 listopada, Instytut Filologii Polskiej, sala Nehringa, Plac Nankiera 15
10.00 uroczyste otwarcie konferencji i powitanie gości
10.15–10.55
Sesja 1: Ujęcia historyczne
- Barbara Świąder-Puchowska, UG, Czekając na ciotkę Eleonorę. Gdańskie teatry niezależne a sprawa polska
- Barbara Michalczyk, UJ, „Sprawa Jakubowskiego” a sprawa polska — recepcja polskiej prapremiery w Teatrze Ateneum w 1929 roku
10.55–11.15 dyskusja
11.30–12.30
Sesja 2: Współczesne odmiany zaangażowania
- Magdalena Grenda, UAM, Centrum Rezydencji Teatralnej Scena Robocza jako instytucja społecznie zaangażowana
- Aneta Głowacka, UŚ, Teatr jako detektor zmian społecznych
- Ramona Słobodzian, Instalacja, performans, happening — teatr operowy szuka ludzkich odruchów
12.30–13.00 dyskusja
13.15–14.35
Sesja 3: Wrocławski Zeittheater
- Magdalena Piekarska, Teatr Polski w Podziemiu: bunt jako metoda twórcza
- Justyna Rudnicka, UWr, Od Jung Theater do Opery Wrocławskiej. Twórczość Lii Rotbaum w kontekście teatru zaangażowanego
- Piotr Rudzki, UWr, Polityczny czy artystyczny? Przyczynek do najnowszej historii Teatru Polskiego we Wrocławiu
- Justyna Kowal, UWr Jaką jesteśmy rzeczpospolitą? — teatr i narodowe imaginarium
14.35–15.00 dyskusja
PIEKARNIA Centrum Sztuk Performatywnych, Księcia Witolda 62-70
17.00 pokaz specjalny spektaklu Postać dnia / siedem reakcji na jedno zdarzenie czyli opowieść teatralna o Igorze Przegrodzkim w reż. Sebastiana Majewskiego (Teatr Polski w Podziemiu / OKiS Wrocław)
———————–
7 listopada, Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego
Oddział Muzeum Miejskiego Wrocławia, Plac Wolności 7a
10.00–10.40
Sesja 4: Lokalność / OFF / zaangażowanie
- Maciej Dziaczko, UŚ, Nowa Offensywa w działaniu. O praktykach artystycznych zaangażowanych społecznie, a także próbach scalenia środowiska teatrów niezależnych w Polsce w drugiej dekadzie XXI wieku
- Iwona Woźniak, UŚ, Funkcja sprawcza teatru jako ważne działanie społeczne. W jaki sposób poprzez działalność teatralną można ożywić lokalną społeczność, opowiedzieć o jej tożsamości, historii języku. Opis pracy amatorskiego Teatru Naumionego z Ornontowic
10.40–11.00 dyskusja
11.15–12.30
Sesja 5: Teatr zaangażowany na świecie (sesja w jęz. angielskim)
- Julia Roesler, werkgruppe2, Niemcy, As if we could change the world
- Iris Sauer, Improvisation in School, Niemcy
- Seth Baumrin, Uniwersytet Miejski Nowego Jorku, Is Theatre for Social Justice Possible?
12.30–13.00 dyskusja
13.15–13.55
Sesja nr 6: W służbie demokratyzacji – Polska i Ukraina
- Svitlana Maksymenko, Narodowy Uniwersytet im. Iwana Franki we Lwowie, „Teatr.doc” na Ukrainie okresu postmajdanowego (2014-2019) — tematy, zasięg, inscenizacja
- Łucja Iwanczewska, UJ, „Nie palcie…, zakładajcie…” Samoorganizacje i emancypacje w najnowszym teatrze polskim
13.55–14.15 dyskusja
16.00 oprowadzanie po Muzeum Teatru — prof. Janusz Degler, Małgorzata Bruder
17.00 spotkanie Rozmowy o Igorze Przegrodzkim
goście: Tomasz Lulek, Igor Kujawski, Sebastian Majewski, Piotr Rudzki
Wystawa Pocztówki Przegrodzkiego, autor: Sebastian Majewski
Goście specjalni Konferencji :
Prof. Seth Baumrin, Uniwersytet Miejski Nowego Jorku
Dr doc. Svitlana Maksymenko, Uniwersytet im. Iwana Franki we Lwowie
Julia Roesler, werkgruppe2 z Dolnej Saksonii
Honorowy patronat naukowy konferencji:
prof. dr hab. Janusz Degler
Kierowniczka naukowa konferencji:
dr hab. prof. UWr Magdalena Gołaczyńska
Komitet organizacyjny:
dr Piotr Rudzki
Sekretarz konferencji:
mgr Justyna Kowal
Bilety na spektakl Postać dnia w cenie 15 zł (ulgowy), 25 zł (normalny)
dostępne na ekobilet.pl oraz na godzinę przed spektaklem w PIEKARNI
Na pozostałe wydarzenia Konferencji wstęp wolny
Organizatorzy:
Uniwersytet Wrocławski, Instytut Filologii Polskiej, Zakład Teorii Kultury i Sztuk Widowiskowych
Ośrodek Kultury i Sztuki we Wrocławiu — Instytucja Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego
Muzeum Teatru im. Henryka Tomaszewskiego, Oddział Muzeum Miejskiego Wrocławia
Konferencja jest realizowana w ramach programu Wrocławskie Konferencje Naukowe
i dofinansowana ze środków Gminy Wrocław
Projekt współfinansowany z Budżetu Województwa Dolnośląskiego