"Afrykański palimpsest”. Konrad Schiller w rozmowie z Przemysławem Strożkiem
Konrad Schiller i Przemysław Strożek rozmawiają o wystawie Yinki Shonibare.
Enigmatyczność Afryki fascynowała pierwsze awangardy. W czasie dekolonizacji i przemian społecznych II połowy XX wieku w Europie Zachodniej i w Stanach Zjednoczonych kultura i sztuka afrykańskich artystów były manifestacjami buntu i emancypacji. Niejednokrotnie Afryka widziana była jako mityczne miejsce prapoczątków ludzkości, jak również wiązała się z ucieleśnieniem futurystycznych wizji. Współcześnie wraz z rozwojem badań postkolonialnych Afryka sama w sobie stanowi istotne źródło poszukiwań artystycznych i kulturowych.
Przyjmując hybrydalną strukturę charakterystyczną dla twórczości Yinka Shonibare, stawiamy pytanie: w Afryce, czyli gdzie?
Kurator Bartek Lis
Konrad Schiller
Historyk sztuki, kurator. Ukończył studia postkolonialne w specjalności kultury wizualnej na Goldsmiths College w Londynie. Był kuratorem kilkunastu wystaw m.in. Niegrzeczne Dzieci Alfreda Jarry w Londynie oraz Berlinie, Tropikalny Gotyk w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Pisze o sztuce i kulturze.
Przemysław Strożek
Adiunkt Instytutu Sztuki PAN, członek European Network for Avant-garde and Modernist Studies. Zaangażowany w tworzenie sieci międzynarodowych studiów nad estetyką futuryzmu, współredaguje International Yearbook of Futurism Studies (De Gruyter, Berlin-New York). Zajmuje się historią sztuki XX w., ze szczególnym uwzględnieniem awangardowych ideologii, wpisanych w estetykę kultury popularnej .
informacja pochodzi ze strony organizatora