Exotic Dreams and Poetic Misunderstanding - wystawa Lin Wang

2017-03-03  12:05

Z początkiem marca w galerii SiC! zobaczymy wystawę ukazującą subtelne nieporozumienia pomiędzy kulturą Chin i Europy. Lin Wang – chińska artystka mieszkająca w Norwegii stara się łączyć dwa światy kulturowe tatuując… porcelanę. W ramach badania historii Starego Kontynentu zwróciła uwagę na wpływ jaki produkcja, eksport i handel chińską porcelaną, wywierał na wzajemne rozumienie się Wschodu i Zachodu. Wernisaż wystawy nie będzie jednak zwykłym wydarzeniem – artystka wyda ucztę, aby zatrzeć granicę między gośćmi i gospodarzami. 

źródło: materiały prasowe BWA, za zgodą Lin Wang

 

Lin Wang jest chińską artystką sztuk wizualnych pracującą w porcelanie. Od kilku lat mieszka w Norwegii. Jej życiowe doświadczenia, relacje jakie nawiązuje z najbliższym otoczeniem oraz uczestnictwo w życiu społecznym obu krajów, skłoniło ją do refleksji nad różnicami i podobieństwami dwóch odmiennych kultur oraz podjęcia próby odnalezienia w swojej pracy twórczej pomostu między Wschodem i Zachodem. Dorastająca w Chinach i wychowana na skandynawskiej mitologii, którą czytali jej dziadkowie, Lin już od wczesnych lat targana była egzotycznymi marzeniami o Zachodzie. Badając historię Starego Kontynentu zwróciła uwagę na wpływ jaki produkcja, eksport i handel chińską porcelaną, u szczytu jej utowarowienia tj. w XVII wieku wywierał na wzajemne rozumienie się obu kultur. - mówi kuratorka wystawy i kierowniczka galerii SiC! Dominika Drozdowska. Tytułowe poetyckie nieporozumienia to wynik tych badań – czyli uchwycone przez artystkę barwne wyobrażenia o odległych światach, ich tradycjach i historii. - dodaje. 

Mieszkająca na stałe w Bergen artystka często wraca do Chin, gdzie realizuje swoje projekty w ścisłej współpracy z tamtejszymi mistrzami porcelany. Wystawa Exotic Dreams and Poetic Misunderstandings vol.2 jest kontynuacją dotychczasowych poszukiwań artystki. Została specjalnie wyprodukowana na potrzeby ekspozycji w galerii SiC! w mekce artystów i fabryk porcelany Jingdezhen, do której w XVII wieku importerzy z Europy przywozili szkice i formy zastaw stołowych. Wykonywane na zamówienie repliki europejskich naczyń były często obce chińskiej codzienności. Europejczycy zwykli też zlecać tradycyjne kobaltowe malatury sławetne dla chińskiej porcelany, zamawiając jednak sceny związane z rodzimą tradycją i historią. Wykonywane w wielkim skupieniu i ze starannością często stawały się komicznymi, zniekształconymi (Chińczycy nie wykorzystywali perspektywy) przedstawieniami scen biblijnych i mitologicznych. Paradoksalnie taki przedmiot w oczach nabywcy stawał się spełnieniem egzotycznych i romantycznych marzeń o Oriencie. - opowiada kuratorka. 


Na wystawie zobaczymy porcelanowe, przeskalowane obiekty odwołujące się do form naczyń europejskich, ozdobionych, charakterystycznym, niebieskim, kobaltowym rysunkiem. Tradycyjny chiński krajobraz, zostaje zmieszany z stylistyczne mocno do niego nawiązującym przedstawieniem z tatuaży norweskich marynarzy. W Bergen każdy pośrednio lub bezpośrednio związany jest z morzem i żeglarstwem. Marynarskie tatuaże stały się dla mnie medium, przez które wyobrażałam sobie życie na morzu. - mówi artystka. 


Exotic Dreams and Poetic Misunderstanding
wystawa Lin Wang
3 marca – 27 kwietnia 2017
wernisaż: piątek, 3 marca 2017, godz. 19:00
galeria SiC! BWA Wrocław
pl. Kościuszki 9/10 

 

[źródło: BWA Wrocław]