Dawid Czycz - "Nie-do-patrzenia" w Galerii Arttrakt

2016-06-03  10:26

Wystawa Dawida Czycza „Nie-do-patrzenia” to wybór prac z lat 20010-2015.

Artysta jest jednym z reprezentantów tzw. nurtu nowych surrealistów. Odbiorcę swoich prac wprowadza nas w świat nie do końca realny, czasem straszny, często groteskowy. Początkowo jego prace dotyczyły sytuacji opresyjnych dla człowieka zmagającego się z własnym wyobcowaniem i samotnością. Czycz przyrównywał jego funkcjonowanie w społeczeństwie do zachowań niektórych gatunków owadów – stały się one częstym motywem jego wczesnych obrazów, a jedna z pierwszych wystaw Dawida Czycza zorganizowana w krakowskiej galerii Zderzak nosiła znamienity tytuł O WADACH.

W prezentowany w Arttrakcie cyklu obrazów „Woodland” dominują przedstawienia zwierząt jak gdyby wyjętych ze swojego naturalnego środowiska, nieruchomych, ujmowanych przez artystę w małych kadrach. Częstokroć skrępowane, z zatkanymi pyskami lub dziobami, przepołowione – przypominają raczej martwe eksponaty niż zwierzęta, którym często przypisujemy całe zestawy ludzkich cech. Tytuł wystawy „Nie-do-patrzenia” może być rozumiany zarówno w odniesieniu do przemyślanego dzialania artystycznego, które pozwala na zobaczenie tylko części jakiejś sytuacji, (wybranych przez artystę kadrów, celowego zabiegu ukrycia przed oczyma widza części obrazu) ale także w kategoriach niedopatrzenia jako brak opieki, dbałości względem zwierząt i przyrody ogółem.

Z kolei w nowszych pracach z cyklu „Woodland” dominują przedstawienia zwierząt jak gdyby wyjętych ze swojego naturalnego środowiska, nieruchomych, ujmowanych przez artystę w małych kadrach. Częstokroć skrępowane, z zatkanymi pyskami lub dziobami, przepołowione – przypominają raczej martwe eksponaty niż zwierzęta, którym często przypisujemy całe zestawy ludzkich cech. Tytuł wystawy „Nie-do-patrzenia” może być rozumiany zarówno w odniesieniu do przemyślanego działania artystycznego, które pozwala na zobaczenie tylko części jakiejś sytuacji, (wybranych przez artystę kadrów, celowego zabiegu ukrycia przed oczyma widza części obrazu), ale także w kategoriach niedopatrzenia jako brak opieki, dbałości w stosunku do zwierząt czy pewnych błędnych działań ludzkich.