Sztuka Maliny Prześlugi MOŻE MORZE - Teatr Lalek 14.11.2015

2015-11-13  11:22

Jak żyć? I jak przeżyć całe życie w zaledwie jedną noc? Jak nie zmarnować tego krótkiego czasu i jak do granic możliwości nażyć się, wyżyć, wycisnąć życie jak cytrynę - takie pytania zadaje sobie chyba każdy bałwan w czasie odwilży.

Marchewka jest najlepszym przyjacielem Bałwana, mimo że są od siebie zupełnie różni. Marchewka to łobuz, Bałwan jest jak duże dziecko. Marchewka za Bałwana dałby się pokroić, a Bałwana, jak się okazuje, interesuje dużo więcej niż tylko czubek jego własnego nosa - czyli Marchewki właśnie!

MOŻE MORZE to przedstawienie o nietypowej parze przyjaciół i ich nocnej wędrówce przez świat. Topiący się Bałwan i jego towarzysz Marchewka filozoficznie, przewrotnie i z dystansem opowiadają widzom o życiu i o tym, co bywa w nim ważne.

Twórcy spektaklu korzystają z różnych teatralnych środków wyrazu, począwszy od animacji przedmiotu, poprzez techniki lalkowe po grę aktorską w żywym planie.

MARCHEWKA
[…] Jak odejść, to z pompą, co nie? Pokroją mnie i ugotują. Wiem to. Tylko mnie brakuje im do tej całej diabelskiej układanki zwanej potocznie rosołem. Bo kim ja jestem? Marnym, więdnącym warzywkiem, zabijającym czas w salad barze. Jeśli jeden z nas ma przeżyć, to niech to będzie on. Bałwan... On żyje, chłopie. On wie, jak żyć. Ten gruby narwaniec - on kocha cały świat. (Malina Prześluga, MOŻE MORZE).

Sztuka Maliny Prześlugi MOŻE MORZE zdobyła Grand Prix 26. Edycji Konkursu na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży, organizowanego przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.

keyclones.com  

PREMIERA 14/11/2015


Scena Kameralna
Czas trwania około 60 minut
wiek 5+


TEKST Malina Prześluga

REŻYSERIA Michał Derlatka
SCENOGRAFIA Michał Dracz
MUZYKA Igor Gawlikowski
WOKAL W PIOSENCE FINAŁOWEJ Grzegorz Mazoń
WIZUALIZACJE Alicja Pietrucka, Robert Maniak
ASYSTENTKA REŻYSERA Edyta Januszewska

INSPICJENT Hubert Michalak


OBSADA
Krzysztof GRĘBSKI - Marchewka

Marek TATKO - Bałwan oraz Ryba, Zupa, Pijak II

Sławomir PRZEPIÓRKA - Fred oraz Pijak I, Oczy Bałwana, Domek, Tir, Wiśnia

Kamila CHRUŚCIEL - Sałatka Grecka oraz Salad Bar, Lewa Ręka Bałwana, Sucha Krakowska, Serpentyna

Konrad KUJAWSKI - Gołąb oraz Ręce i Nogi Sałatki Greckiej, Wielka Ręka Freda, Pleśń, Jajka, Kiszony, Oczy Bałwana, Raca
Irmina ANNUSEWICZ - Cytryna oraz Gouda, Cebula, Pijak III, Prawa Ręka Bałwana, Ulica, CPN, Ręce Sałatki Greckiej, Szczęka Bałwana, Kra

 

Samochodziki, ulice i inne animanty - ZESPÓŁ

 


BIOGRAMY TWÓRCÓW

Malina P r z e ś l u g a - absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza
w Poznaniu (2007) oraz Szkoły Dramatu przy Laboratorium Dramatu Tadeusza Słobodzianka
w Warszawie (2010). Dramaturżka, autorka sztuk, od grudnia 2010 roku felietonistka portalu eteatr.pl. Autorka tekstów piosenek do spektakli: „Pippi” (reż. Tomasz Czarnecki, Teatr Muzyczny w Gdyni), „Dudi bez piórka” (reż. Robert Jarosz, Teatr Baj Pomorski w Toruniu), „Najmniejszy Bal Świata” (reż. Janusz Ryl Krystianowski, Teatr Animacji w Poznaniu), „Kot w Butach” (reż. Robert Jarosz, Teatr Groteska w Krakowie). Autorka książki „Nowe Bajki dla dzieci...” wydanej przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu.

Laureatka licznych nagród i wyróżnień w Konkursie na Sztukę Teatralną dla Dzieci i Młodzieży, organizowanym przez Centrum Sztuki Dziecka w Poznaniu: główna nagroda za sztukę „Jak jest” (XVIII edycja Konkursu), nagroda za sztukę „Pręcik” oraz wyróżnienie za sztukę „Stopklatka” (XXII edycja Konkursu), główna nagroda za sztukę „Nic, Dzika Mrówka, Adam i Ewa” i wyróżnienie za sztukę „Bleee...” (XXI edycja Konkursu), wyróżnienia za sztuki: „Najmniejszy Bal Świata” i „Grande Papa” (XX edycja Konkursu). Powieść „Porcje niestrawne” została wyróżniona w Igrzyskach Literackich wydawnictwa Red Horse. Sztuka „Stephanie Moles dziś rano zabiła swojego męża, a potem odpiłowała mu prawą dłoń” (reż. Kuba Kowalski, Laboratorium Dramatu) otrzymała drugą nagrodę w 9. Ogólnopolskim Przeglądzie Monodramu Współczesnego w Warszawie oraz wyróżnienie w I Konkursie Sztuka Monologu. „Bajka o starej babci i molu Zbyszku” została zrealizowana jako słuchowisko na antenie Radia Merkury (reż. Andrzej Ciborski), a sztuka „Jak jest” w Teatrze Polskiego Radia (reż. Robert Mirzyński). W 2013 roku zdobyła nagrodę jury, dziennikarzy i nagrodę publiczności w VI edycji Metafor Rzeczywistości za dramat ,,Kwaśne Mleko”. W 19. Ogólnopolskim Konkursie na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej otrzymała nagrodę za tekst ,,Chodź na słówko”. Książka ,,Ziuzia” w 2013 roku zdobyła tytuł Książki Roku Polskiej Sekcji Nagród IBBY.

Michał D e r l a t ka – dwukrotny absolwent PWST Kraków / Wrocław na wydziałach Aktorstwa Dramatycznego oraz Reżyserii Dramatu, specjalizuje się w realizacji spektakli szeroko pojętego teatru lalek, teatru przedmiotu, formy oraz teatru młodego widza. Pochodzi z Trójmiasta. Ma w swym dorobku reżyserskim różnorodny repertuar skierowany tak do widzów młodych, jak i dorosłych,
w dużej mierze operujący plastycznymi środkami wyrazu. Wyreżyserował spektakle: „Fahrenheit”
w Teatrze Miniatura, „Podróże Guliwera” w Teatrze Wybrzeże, „Wróżkę z kranu” w Teatrze BOTO. Prowadzi „Lekcje niegrzeczności” w Teatrze Wybrzeże.

Przez ostatnie lata realizuje z powodzeniem spektakle w teatrach dramatycznych i lalkowych w całej Polsce (m. in. Teatr Wybrzeże w Gdańsku, Teatr im. Bogusławskiego w Kaliszu, Teatr Miniatura
w Gdańsku, Wrocławski Teatr Lalek) Jako aktor współpracował m. in. z Teatrem Polskim we Wrocławiu oraz Teatrem CAPITOL. Jako asystent reżysera pracował głównie w Hiszpanii, gdzie spędził rok studiując reżyserię i dramaturgię w Institut del Teatre w Barcelonie (asystent reżyserów takich jak m. in. Ramón Simó, Roberto Romei czy Oriol Broggi w Narodowym Teatrze Katalońskim), asystował także reżyserom w Polsce (Romuald Wicza-Pokojski, Beata Pejcz i in.). Działa też niezależnie, prowadząc Fundację Sopot Centralny, która wspiera i promuje działalność artystyczną, współtworząc i animując kulturę lokalną i globalną. Ponadto pisze scenariusze, miewa epizody pedagogiczne, realizuje niezależne przedsięwzięcia teatralne, parateatralne i video, pracuje po polsku, angielsku, hiszpańsku, a także – gdy przymuszony – po francusku.

Igor G a w l i k o w s k i -  gitarzysta, kompozytor, eksperymentator, autor muzyki teatralnej, słuchowisk radiowych. Współzałożyciel i artysta interdyscyplinarnej grupy Karbido w jej realizacjach: (m.in.) audio-spektaklu „Stolik” - wykonywanego na specjalnym elektroakustycznym stole; audioperformance'u  „Table around Cage” - artystycznego dialogu Karbido z Johnem Cagem; „Music 4 Buildings” - eksploracji związków muzyki i architektury, trylogii „Samogon - Cynamon – Absynt” - czyli cyklu multimedialnych koncertów powstałych w wyniku współpracy z ukraińskim pisarzem Jurijem Andruchowyczem.

 

https://www.youtube.com/watch?v=wEAiWjO3-q8 - zapowiedź spektaklu

https://www.youtube.com/watch?v=weO7htWquFc - reportaż

 

https://www.traditionrolex.com/30