Manfred Bator: Geometria i kolory - Galeria PhotoZona we Wrocławiu

Reportaże Wystawy

Na wystawę złożyło się 15 prac o wymiarach 100×70 cm, tworząc swoisty poliptyk, w którym sąsiadujące ze sobą prace wchodziły w dialog, tworzyły asocjacje i opozycje. Obrazy utrzymane w monochromatycznej tonacji, przedstawiają podwrocławski pejzaż, naturę pozornie pozbawioną ingerencji człowieka, tak jakby ingerencja i nieingerencja kultury w naturę były procesem ciągłym i cyklicznym.

Podobnie jest z fotografiami Batora: najpierw poddane zostały zabiegowi wyeliminowania z nich koloru, zyskując jedynie odcienie czerni i szarości. Następnie kolory zostały nadane ponownie, przedefiniowane, oznaczone graficznymi oznaczeniami skali barwnej CMYK i RGB. A zatem definiowanie kolorów na nowo, stało się procesem ciągłym i cyklicznym, który odbywa się w wyobraźni perceptora obrazów, definiując kolorystykę zgodnie z szablonami, które są mu znane. Drzewo jest zielone, piasek żołty – wiemy o tym i widzimy to patrząc nawet na czarno-białe fotografie. Zabieg dokonany przez Manfreda Batora stał się punktem wyjścia dla Andrzeja Więckowskiego. Pod wpływem obcowania ze zdjęciami Artysty, Więckowski napisał esej „Spuszczanie widzenia ze smyczy”.


Manfred BATOR Artysta Plastyk, teoretyk i krytyk sztuki Urodzony w 1986 we Wrocławiu. W latach 2006-2011 odbył studia na Wydziale Grafiki i Sztuki Mediów w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu, gdzie uzyskał dyplom w Pracowni Rysunku Profesora Eugeniusza Geta-Stankiewicza oraz w Pracowni Grafiki Warsztatowej Profesora Pawła Frąckiewicza. Dyplom został uznany za najlepszy na kierunku grafika ASP Wrocław 2011. Uczestnik ponad sześćdziesięciu wystaw w kraju i za granicą. Jego działania plastyczne koncentrują się na malarstwie, rysunku, grafice i działaniach w przestrzeni. Doktorant w Instytucie Filozofii Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie otworzył przewód doktorski pod kierunkiem prof. dr hab. Ryszarda Różanowskiego i dr Agnieszki Bandury. Publikuje teksty teoretyczne i krytyczne (m.in. w Piśmie Artystycznym Format, Piśmie Naukowo-Artystycznym DYSKURS oraz w Sztuce i Dokumentacji).