37. Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych - [Jelenia Góra]

 

organizator: Teatr im. Cypriana Kamila Norwida w Jeleniej Górze
partner: Teatr im. C. K. Norwida w Jeleniej Górze
gdzie: Jelenia Góra, Plac Ratuszowy
kiedy: 2019-07-19 - 2019-07-21 23:00
bilety: Wstęp darmowy
wykonawcy:

ZESPOŁY

 

Mr Pejo`s Wandering Dolls – to teatr kultury karnawału, masek, groteski, bufonady, założony w roku 1993 w Sankt Petersburgu. Jego występy są interaktywnym show, dającym widzom wybór: wziąć w nim udział lub pozostać obserwatorem. A opowieści, prezentowane przez aktorów w maskach, są tajemnicze i nasycone magią. Na międzynarodowych festiwalach grupa wielokrotnie otrzymywała nagrody – między innymi: w kategoriach “Best Actress” oraz “Best direction” podczas Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego w Bukareszcie, “100, 1000, 1000000 of stories” na festiwalu «Harlequin» in Sankt Petersburgu, nagrodę podczas Festiwalu Teatrów w Zamościu…

BESTIARY to nowy eksperyment Mr. Pejo’s Wandering Dolls. – Nawiązuje do przeszłości, teraźniejszości i przyszłości tradycji karnawałowych na całym świecie. Posługuje się wieloma kodami kulturowymi – od średniowiecznej Europy po Nową Gwineę. Widzowie są uczestnikami tego wydarzenia, jego integralną częścią. – Jeden obrót magicznego koła zamienia codzienny świat w rzeczywistość, której nigdy nie widziano. Kolejny obrót – a zwykły człowiek zmienia wygląd i staje się groteskowy. A finał jest doprawdy nieoczekiwany.

THE MOONSTERS – Rodzina dziwnych stworów przybywa na Ziemię, przynosząc ze sobą swój specjalny porządek snów. Spacerują, poszukując spadających gwiazd oraz próbując poznać miasto i jego mieszkańców. Sprawiają, że publiczność zapada w sen i przenosi się do świata marzeń. – Oto baza fabuły. To liryczne, zabawne 
i interaktywne przedstawienie wykonywane jest przez aktorów w maskach. Nawiązuje do dzieciństwa, chcąc uruchomić w widzach nowe obszary wyobraźni.

 

Teatr Nikoli

Teatr Nikoli łączy w sobie elementy pantomimy, akrobatyki, komedii, tańca współczesnego i sztuki cyrkowej. Muzyka, ruch i gest są tu najważniejsze. Największy nacisk stawiany jest na humor i pozytywną energię, które ułatwiają widzowi wejście w przedstawienie. Teatr ma w repertuarze zarówno przedstawienia sceniczne, jak i plenerowe. Ich różnorodna forma i bogactwo treści sprawiają, że adresatami mogą być ludzie w każdym wieku.

IMPRESARIO – Talent jest jak skrzydła motyla, unoszące artystę i dające mu lekkość oraz inspirację. Są one jednak tak delikatne i kruche, że nawet lekki powiew może naruszyć ich strukturę. Przedstawienie to historia artystów o wielkim talencie, którzy wpadli w sidła show biznesu. Główną postacią jest mający władzę impresario, który jak pająk konsekwentnie plącze swoje sieci, by łapać kolejne wielobarwne motyle. Odbiera im swobodę  i wolność lotu, a więc twórcze życie. „Impresario” to również uniwersalna historia o wrażliwości i trudnościach bycia dorosłym.

RÓŻOWY PUNK – Sztuka ma wielką siłę, dzięki której można zmieniać świat wokół siebie na lepsze. – W takim przekonaniu żyje i do tego dąży Różowy Punk. Buduje swój własny świat, w którym ważne miejsce zajmuje suche drzewko. Dba o nie 
i starannie pielęgnuje, ale, mimo codziennego podlewania i troski, drzewko nie kwitnie. Punk swoje poranki i wieczory dzieli z jedynym przyjacielem. Jest on powiernikiem jego muzycznych uniesień, płynących z własnoręcznie stworzonej gitary. Bohater tworzy z nadzieją, że dzięki mocy muzyki uratuje świat. Struny instrumentu naprężają się znacznie mocniej, kiedy pojawia się Wujek Sim – Prowokator. Efekty jego wpływu na głównego bohatera są zadziwiające. „Różowy Punk” to opowieść o przyjaźni i walce ze złem.

 

Teatr Pantomimy MIMO

Teatr Pantomimy Mimo powstał w roku 2002. Założony przez 
Bartłomieja Ostapczuka jako teatr jednego aktora, szybko przekształcił się 
w zespół. Poszukiwania artystyczne aktorów zaowocowały wypracowaniem własnego języka teatralnego, w którym artyści starają się łączyć 
elementy sztuki najważniejszych twórców współczesnej pantomimy. 
Członkowie grupy poprzez ruch i gest próbują wyrazić esencję uczuć 
i emocji, nie stroniąc przy tym od odrobiny absurdu. Pragną by, przy zachowaniu zasad sztuki pantomimy, jedynymi granicami były granice ich wyobraźni. Teatr zaprezentował dotychczas 14 premier. Od 2010 roku realizuje również przedstawienia plenerowe. Aktorzy teatru związani są z Warszawskim Centrum Pantomimy, gdzie od lat doskonalą swój warsztat.

KOMEDIANCI – Widzowie mają w tym przedstawieniu okazję powrócić do czasów, w których grupy artystów prezentowały swoje przedstawienia na ulicach 
i miejskich placach. Opowiada ono historię artystycznej grupy, która od dawna nie miała możliwości zaprezentowania swej sztuki. Podróżuje jedynie z miejsca na miejsce wozem, spelniającym też funckę domu. Pewnego dnia, całkiem niespodziewanie, pojawiają się widzowie i zaczyna się przedstawienie, w którym rzeczywistość sceniczna miesza się z osobistymi relacjami, tworząc zaskakujące 
i zabawne sytuacje. To opowieść, w czasie której na oczach widzów ożywają dawne namiętności i miłości. W spektakl zostały wkomponowane sceny z legendarnego filmu „Enfants du Paradis” Marcela Carné z 1945 roku. Będzie więc można zobaczyć rodzaj pantomimy, który ogląda się bardzo rzadko. Chcemy przywołać ducha dawnych ulicznych artystów, kuglarzy, aktorów, którzy całe swoje życie poświęcali prezentowaniu sztuki przypadkowemu widzowi, których pasja i ekspresja działania urzekały swą prawdziwością, a ich umiejętności i pomysły nie pozwalały przejść obok obojętnie – powiedział reżyser Bartłomiej Ostapczuk. “Komedianci” to przedstawienie niepozbawione refleksji; komiczne i dynamiczne. Nie pada w nim ani jedno słowo, choć tak wiele zostaje powiedziane.

 

Teatr Akt

IN BLUE – Pierwotna wersja tego lekkiego i zabawnego przedstawienia została przygotowana na Europe on Water Festival w Istambule – Europejskiej Stolicy Kultury. – To połączenie teatru pantomimy, tańca, cyrku, teatru ulicznego 
i happeningu. Tematem przewodnim jest podróż w krainę wyobraźni, w którą niespodziewanie wyrusza główny bohater. Spotyka na swej drodze nimfy, syreny, koniki wodne i inne baśniowe stwory. Fantazyjny wodny świat inspiruje do stworzenia niezwykłych obrazów – czasem lirycznych jak spokojna toń wodna, czasem dynamicznych jak rwący strumień, a czasem gwałtownych jak wzburzone morze. Środki wyrazu to: klasyczna pantomima, taniec z pelerynami-skrzydłami, taniec z wachlarzami, popis na wysokości, taniec na szczudłach i powerizerach.

POZA CZASEM – to metafora kolejnej podróży w głąb własnej wyobraźni, tym razem w czasie i przestrzeni. Podejmujemy ją zawsze, gdy poszukujemy wartości 
i dociekamy sensu istnienia. Podróżując pokonujemy słabości – i nie pozostajemy już tacy sami. Wędrówka poza czasem pozwala spełnić swe marzenia, stać się na chwilę kimś innym. To moment, w którym możemy się zatrzymać i dostrzec drugiego człowieka obok nas. „Poza czasem” jest opowieścią, utrzymaną 
w stylistyce steampunk, łączącej styl retro z fantastyką naukową. Teatrem ruchu, pantomimy, tańca i nowego cyrku w połączeniu z graną na żywo muzyką.

 

Kijowski Teatr Uliczny HIGHLIGHTS

Teatr założony został w roku 1993 przez aktorów teatru Młodego Widza 
w Kijowie. Do roku 2003 pracował jako Kijowski Teatr Eksperymentalny, realizując pozycje ze światowego repertuaru klasycznego i współczesnego. W 1994 zespół Anatolija Pietrowa rozpoczął tworzenie spektakli ulicznych, które były prezentowane m.in. w Słowacji, Niemczech, Danii,Tunezji, Turcji, Bahrajnie, na Cyprze oraz na licznych festiwalach w Polsce. Znany był z realizacji widowisk plenerowych, które łączyły ekspresję aktorską z tańcem i elementami o charakterze wizualnym, tradycyjnie używanymi w przedstawieniach plenerowych. W 2011 aktorzy KTE powołali zespól Highlights, łączący młodość i żywiołowość z doświadczeniem zdobytym na europejskich festiwalach.

WESOŁA BAJKA O SMUTNEJ KRÓLEWNIE – Historia znana, wzbogacona przez kijowski teatr o nowe wątki. Zadania rozbawienia smutnej królewny podejmują się: Czarny Książę, mający na usługach trójgłowego smoka i wesoły muzykant, któremu dopomaga Baba Jaga i Chata na Kurzej Stopce. To pełne humoru, zabawnych sytuacji i interakcji z publicznością przedstawienie przeznaczone jest nie tylko dla najmłodszej widowni.

KOROWÓD TAŃCA – to żywiołowy i kolorowy spektakl, zawierający sceny komediowe i taneczne, pozwalające na wlącznie w zabawę publiczności. Zabawę 
z popisami sczudlarzy i z muzyką: flamenco, rock and rollem, pop dance’m ale także ukraińską hołubką.

 

Gilad Shabtay – Izrael

KIRKAS GILGAMESH

„Chodź i zobacz!

Ekstrawagancki herszt

Najsilniejszy człowiek na świecie

Najbardziej giętki akrobata na planecie

Żongler, który przeciwstawia się prawom fizyki (i miłości)

I dziwak, który oswoił ogień

W jedynym takim (szalonym) monodramie!”

Reżyser: Arik Eber

Scenografia: Ofir Shabtay, Yotam Peled, Didi Alon

Kostiumy: Revital Avidar

Twórca i wykonawca: Gilad Shabtay

Gilad Shabtay urodził się w Izraelu,  od 2015 roku mieszka zaś i pracuje 
w Europie. Studiował cyrk w Hiszpanii („Carampa”), taniec w Izraelu („Hasadna”) i teatr we Francji (Ecole Philippe Gaulier). Występował setki razy na całym świecie, współpracując z różnymi grupami (Pyromania, Interkunst, Teatre NN …). Pracuje i w duecie („Nie próbuj tego w domu”, „Donkey Duo”), i jako solista (Kirkas Gilgamesz, Don Pepino, Dwuznaczny włóczęga).

 

Donkey Duo (Finlandia i Izrael)

DONKEY BUSINESS

Dwie osoby przeciskające się przez małą obręcz, latające kurczę, różowa bielizna, twerking, kobieta-wąż, ogień i wybuchy. – Wszystko to i nie tylko pojawia się w tym cyrkowym show. Mieszanka lodowatych, nordyckich umiejętności i ognistego, śródziemnomorskiego temperamentu. 

Twórcy i wykonawcy: Sari Mäkelä (Finlandia), Gilad Shabtay (Izrael)

Sari Mäkelä jest artystką cyrkową z Finlandii. Sztukę cyrkową studiowała 
w CAU w Hiszpanii, a teatr w Ecole Philippe Gaulier we Francji. Jest autorką swojego solowego pokazu The Great Granny Show; należy też do różnych kolektywów twórczych – np. Kabaretu Kalashnikov. Występowała na wielu festiwalach w całej Europie.

 

Teatr KTO

ZAPACH CZASU – to poetycka impresja teatralna odwołująca się do świata dziecka, inspirowana twórczością Gabriela Garcii Marqueza, Hugo Clausa, Emila Zegadłowicza, a także przeżyciami z dzieciństwa autora scenariusza i reżysera. W przedstawieniu występuje wiele barwnych, czasem strasznych, czasem śmiesznych postaci i sytuacji charakterystycznych dla małego polskiego miasteczka lat 20., 30. Jest to jednak przedstawienie uniwersalne, opowiadające o dzieciństwie, dorastaniu, strachu, okrucieństwie i miłości. W widowisku nie ma tekstu, jest za to muzyka Piotra Czajkowskiego, grana również na żywo przez aktorów na harmonijkach ustnych. Wykorzystywane są też olbrzymie, jeżdżące dekoracje, ogień, pirotechnika i szczudła. Spektakl prezentowany był w wielu miastach Polski, a także w Brazylii, we Francji, w Holandii, Iranie, Korei Południowej, Meksyku, Niemczech, Tunezji, na Ukrainie, we Włoszech.

 

FROM HEAVEN TO HELL – performance w wykonaniu uczestników 24. MIĘDZYNARODOWYCH WARSZTATÓW ARTYSTYCZNYCH MŁODZIEŻY – Jelenia Góra 12-21.07.2019

To cykliczne, interdyscyplinarne warsztaty artystyczne, odbywające się od 1996 w Polsce, Niemczech i Francji (na początku zamiast Francji były Czechy). Warsztaty wspierają międzykulturową komunikację. Organizowane są animacje i gry językowe, wycieczki krajoznawcze, wieczory o charakterze kulturalnym, koła dyskusyjne na tematy kulturowe i polityczne.

Temat warsztatów: FROM HEAVEN TO HELL.

W programie przewidziano zajęcia w mieszanych narodowościowo grupach warsztatowych, prowadzonych przez profesjonalistów z trzech krajów. Na zakończenie warsztatów odbędzie się wspólny performance.

Dofinansowanie: Polsko – Niemiecka Współpraca Młodzieży i Miasto Jelenia Góra.Organizatorem warsztatów w Polsce jest Osiedlowy Dom Kultury w Jeleniej Górze. Partnerzy zagraniczni: Landesvereinigung Kulturelle Kinder – und Judendbildung Sachsen e.V, Leipzig, Niemcy. MJC DU PLATEAU, Saint-Brieuc, Francja.

opis:

Teatr im. Norwida zaprasza już po raz trzydziesty siódmy na Międzynarodowy Festiwal Teatrów Ulicznych, który odbędzie się w naszym mieście w dniach 19-21 lipca. Warto przypomnieć, że Festiwal wymyślili 
i wcielili w życie ówczesna dyrektorka Norwida – Alina Obidniak i Piotr Szczeniowski. Jak zawsze jeleniogórzanie i ci, którzy na MFTU specjalnie 
– z kraju i zagranicy – przyjadą będą mieli w czym wybierać. Akrobacje na wysokości, machiny, woda, żonglerka, klaunada, szczudła… Przedstawienia dzienne i nocne. Dla dorosłych i dzieci. 

Termin i miejsce  imprezy: 19-21 lipca 2019. Plac Ratuszowy, parking przy Hotelu „Mercure” (ul.Sudecka 63)

Program wydarzenia:

19 lipca 2019

21:45 – UROCZYSTE OTWARCIE 37. MIĘDZYNARODOWEGO FESTIWALU TEATRÓW ULICZNYCH

22:00  – MR PEJO`S WANDERING DOLLS" – Rosja „Bestiary”

20 lipca 2019

17:30 – TEATR NIKOLI  – Polska „Różowy Punk”

18:15 – DONKEY DUO – Finlandia, Izrael  „Donkey Business”

19:30 – TEATR PANTOMIMY MIMO – Polska „Komedianci”

20:30 – FROM HEAVEN TO HELL – performance w wykonaniu uczestników 24. MIĘDZYNARODOWYCH WARSZTATÓW ARTYSTYCZNYCH MŁODZIEŻY - Jelenia Góra 2019

21:15 – MR PEJO`S WANDERING DOLLS" – Rosja „Moonsters”

22:00 –TEATR AKT – Polska „Poza czasem”

21 lipca 2019

13:00 – KIEV STREET THEATRE HIGHLIGHTS – Ukraina „Wesoła bajka o smutnej królewnie”

18:00 –TEATR NIKOLI  - Polska „Impresario”

18:45 – GILAD SHABTAY - Izrael „KirkasGilgamesh“

19:30 – TEATR AKT  - Polska „In Blue”

20:30 – KIEV STREET THEATRE HIGHLIGHTS – Ukraina „Korowód tańca”

22:00 – TEATR KTO – Polska „Zapach czasu” Parking przy ul. Sudeckiej (za hotelem „Mercure”)

OPISY SPEKTAKLI

Zapowiedź audiowizualna festiwalu

Spot MFTU

Wydarzenie zostało dofinansowane przez Miasto Jelenia Góra oraz zostało objęte honorowym patronatem Prezydenta Miasta Jeleniej Góry Jerzego Łużniaka.

Wydarzenie zostało dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.