GENIALNA PRZYJACIÓŁKA wg Elena Ferrante

 

partner: Wrocławski Teatr Współczesny im. Edmunda Wiercińskiego
gdzie: Scena na Strychu
kiedy: 2018-03-28 19:00
bilety: Wstęp płatny (Kup bilet)
ceny biletów: Brak informacji o biletach
wykonawcy:

reżyseria: Weronika Szczawińska

dramaturgia: Piotr Wawer jr

scenografia i kostiumy: Karol Radziszewski

muzyka: Krzysztof Kaliski

projektowanie dźwięku: Łukasz Maciej Szymborski

światło: Jan Sławkowski

inspicjentka: Elżbieta Kozak

asystentka reżysera: Paulina Wosik 

 

Obsada:

Anna Błaut

Anna Kieca

Ewelina Paszke–Lowitzsch

Paulina Wosik

Mariusz Bąkowski

Jerzy Senator 

opis:

Powieści Eleny Ferrante – zebrane w cyklu znanym jako tetralogia neapolitańska lub, od tytułu pierwszego tomu, Genialna przyjaciółka – to literacki fenomen ostatnich lat, który wywołał czytelniczą Ferrante fever [gorączkę Ferrante]. Włoska autorka jest specjalistką od tożsamości: jej imię i nazwisko to pseudonim, trwają spekulacje kim jest „prawdziwa” Ferrante i jak bardzo autobiograficzne są jej książki. Tożsamość in progress, wymykająca się schematom, ale też nieustannie ścierająca się ze społecznymi oczekiwaniami i osobistymi projekcjami, to także wielki temat powieściowego cyklu.

Historia życia Eleny – i historia jej przyjaźni z Lilą – to bezkompromisowa i przewrotna wariacja na temat powieści formacyjnej, z główną bohaterką zamiast bohatera, osadzona w realiach tyleż malowniczych [Neapol], co prozaicznych [portret klasowego społeczeństwa z wykluczeniem w tle]. Opowieść porywająca, ale przede wszystkim zawstydzająco szczera, zrywająca z idealizacją na rzecz bezlitosnej introspekcji.

Zaproponowana przez Ferrante zmiana optyki pozwala spojrzeć na klasyczne tematy europejskiej sztuki – jak dojrzewanie, formowanie artysty, kształtowanie społecznej świadomości – z perspektywy radykalnie kobiecej – to znaczy umieszczającej w centrum doświadczenie kobiet, ale także doświadczenie tych i tego, co dotychczas pomijane i wykluczane.

Spektakl na motywach tetralogii, to wyzwanie rzucone teatrowi, próba pogodzenia epickiego rozmachu i intymnej kameralności, społecznego zaangażowania i perspektywy skrajnie osobistej, wreszcie – próba dowartościowania codzienności, spojrzenia na nią bez zbędnych mitologizacji i toksycznych fantazji. To także próba teatralnej odpowiedzi na wykreowany przez Ferrante performans tożsamości – osobnej, ale zawsze kształtowanej przez interakcję z innymi, w ruchu, w doświadczeniu, w działaniu.

[Weronika Szczawińska]

promocja: ul. Rzeźnicza 12
https://www.traditionrolex.com/30