ART OF IMPROVISATION Creative Festival

organizator: Centrum Kultury AGORA 
typ festiwalu: Interdyscyplinarny 
miesiąc rozpoczęcia: czerwiec 
miejscowość: Wrocław 

ART OF IMPROVISATION
CREATIVE FESTIVAL

20-22 czerwca 2014

Centrum Kultury AGORA zaprasza na kolejną edycję AOI - kameralnego, międzynarodowego, interdyscyplinarnego projektu poświęconego sztuce improwizacyjnej (w tym roku głównie muzyce), podkreślającego jej różnorodność, a przede wszystkim otwartość na zmianę i eksperymenty.

Na program Festiwalu składają się koncerty mistrzów gatunku, przegląd i konkurs młodych improwizatorów, jam session oraz integracyjne warsztaty improwizacyjne dedykowane między innymi osobom niepełnosprawnym.

Projekt prezentuje i wspiera najwartościowsze zjawiska i trendy polskiej oraz zagranicznej sztuki improwizowanej. Jest nastawiony na kreowanie nowych wartości i poszukiwanie oryginalnych środków ekspresji twórczej. Popularyzuje również rolę kreacji artystycznej i improwizacji jako ważnych narzędzi komunikacji społecznej i edukacji. Główną ideą AOI jest stworzenie wspólnej przestrzeni do spotkań i wymiany doświadczeń dla artystów, uczestników Kreacji i warsztatów oraz publiczności festiwalu.

PROGRAM FESTIWALU

20 czerwca 2014 / piątek

17.00-20.00 KREACJE/PRZEGLĄD / wstęp wolny
20.00-21.15 SECOND EXIT (PL/DE) / 12/16 pln
22.00 JAM SESSION / wstęp wolny

21 czerwca 2014 / sobota

16.00-19.00 KREACJE/ZDERZENIA / wstęp wolny
20.00-21.15 MARCIN MASECKI (PL) / 12/16pln
21.30-22.45 RASMUSSEN (DK) / SOLBERG (NO) / SILVA (US) / 12/16 PLN
23.00 JAM SESSION / wstęp wolny

22 czerwca 2014 / niedziela

12.00-15.00 INTEGRACYJNE WARSZTATY IMPROWIZACYJNE Rasmussen / Solberg / Silva / wstęp wolny
18.30-19.45 KAMIL SZUSZKIEWICZ (PL) / HUBERT ZEMLER (PL) / 12/16 PLN
20.00-21.30 MATTHEW SHIPP TRIO (US) / 18/23 PLN

Karnety 40/50 PLN
Informacje o sprzedaży biletów wkrótce.


MATTHEW SHIPP TRIO
Polska Premiera płyty “Root of Things” - jedyny koncert w Polsce!

Matthew Shipp - wizjoner jazzu i muzyki współczesnej, czołowa postać nowej generacji gigantów jazzu, jeden z najbardziej uznanych pianistów jazzowych w historii gatunku. Kreując własną, unikatową stylistykę instrumentu, Shipp jest muzykiem bezustannie eksperymentującym tak z materią jak i formą swej muzyki. W swojej muzycznej podróży realizuje różnorodne projekty, od solowych, poprzez duety, tria po kwartety. W latach 80’tych zaczął współpracę z Williamem Parkerem, a w 1989 dołączył do zespołu Davida S.Ware'a (gdzie basistą był Parker). Z początkiem lat 90’tych. sformował swój pierwszy zespół z Parkerem i zamiennie: Whitem Dickey'em lub Susie Ibarrą na perkusji. Nagrywał też w duetach, m.in. z Roscoe'm Mitchellem i Matem Mannerim. Od końca lat 90tych Shipp pojawiał się w coraz to nowych kontekstach, od bebopu począwszy, na współczesnej awangardzie skończywszy.

Whit Dickey freejazzowy perkusista jazzowy znany jako wieloletni partner artystyczny Davida S. Ware i Matthew Shippa oraz jako lider oryginalnych projektów artystycznych. Whit Dickey wyrobił sobie wyjątkową pozycję na scenie improwizowanej jako perkusista słynnego kwartetu Davida S. Ware’a. Jego gra potrafi być potężna i gęsta, ale Dickey posiada też zdolność kreowania niezwykle subtelnego nastroju. Z Matthew Shippem występuje od 1991 roku.

Michael Bisio – genialny kontrabasista i kompozytor. Brał udział w nagraniu ponad 50 albumów (z czego 10 jako lider i 7 duetów). Lista jego muzycznych partnerów obejmuje takie nazwiska jak Wayne Horvitz, Charles Gayle, Bob Nell, Sunny Murray, Louie Belogenis, Joe McPhee, John Tchai, Pauline Oliveros, Vinny Golia, Warren Smith, Connie Crothers, Sonny Simmons, Jay Rosen, Avram Fefer, Stephen Gauci.

Po raz pierwszy w Polsce

Trio zadebiutowało jako spontaniczny skład na Oslo’s Blow Out! Festival w 2013 roku. Ich występ został wtedy uznany za jedno z najciekawszych i najważniejszych wydarzeń festiwalu. Dla muzyków było już wtedy jasne, że chcą kontynuować współpracę. Trio tworzy swobodne, intensywne, rozległe dźwiękowe pejzaże, jak również rytmiczny i abstrakcyjny free jazz.

METTE RASMUSSEN / 

Mette Rasmussen – duńska saksofonistka mieszkająca w Trondheim w Norwegii. Jedna z najbardziej obiecujących młodych improwizatorek. W ciągu ostatnich kilku lat można było usłyszeć ją w wielu grupach, projektach i spontanicznych składach. Działa w przestrzeni muzyki improwizowanej, stale zgłębiając naturalną surowość instrumentu, nieustannie testując granice dźwięków i ekspresji osiągalnych w grze na saksofonie altowym. Jest członkinią szwedzko-brytyjskiego zespołu Trio Riot, grającego muzykę, którą sama określa jako punk jazz. Mette Rasmussen współpracowała również z takimi muzykami jak Rudi Mahall, Alan Silva, Tobias Delius, Chris Corsano, Wilbert de Jode czy Axel Dörner. W duecie z perkusistą Chrisem Corsano pracuje nad swoim pierwszym albumem, który ukaże się nakładem amerykańskiej wytwórni Relative Pitch Records, wydającej płyty m.in. Billa Frisella, Mathew Shippa, Michaela Bisio i innych czołowych muzyków sceny free improv.

Alan Silva – amerykański multiinstrumentalista, kontrabasista i klawiszowiec. Jeden z najbardziej twórczych i nowatorskich jazzowych kontrabasistów. W czasie swojej wieloletniej kariery zyskał opinię innowacyjnego improwizatora. Współpracował z takimi gwiazdami awangardy jak Cecil Taylor, Sun Ra, Albert Ayler, Suny Murray, Frank Wright, Bill Dixon czy Archie Shepp, Johannes Bauer i Roger Turner. W 1964 uczestniczył w nowojorskim festiwalu October Revolution in Jazz jako pionier ruchu free jazz. Nagrywał z Albertem Aylerem płytę Live in Greenwich Village. W 1969 roku przeniósł się z Nowego Jorku do Paryża gdzie założył i kierował gwiazdorską The Celestrial Communication Orchestra, grupę dedykowaną free jazzowi i eksperymentom muzycznym. W Paryżu założył również słynną szkołę Institute for Artistic & Cultural Perception, w której nauczał.

Ståle Liavik Solberg – jest jedną z centralnych postaci sceny muzyki improwizowanej w Oslo. Gra w takich grupach jak VCDC, regularnie współpracuje z brytyjskim gitarzystą i zasłużonym promotoremmuzyki free improv - Johnem Russellem, pianistą i keyboardzistą Jimem Bakerem, saksofonistą Martinem Küchenem czy kompozytorem i wiolonczelistą Fredrickiem Lonberg-Holmem. Solberg to również jeden z organizatorów festiwalu Blow Out! w Oslo. Kuratoruje to wydarzenie wspólnie z perkusistą Paalem Nilssen-Love.

Marcin Masecki, ur. 1982, warszawiak, pianista, kompozytor, absolwent prestiżowej Berklee College of Music w Bostonie, laureat wielu nagród, w tym pierwszego miejsca na Międzynarodowym Konkursie Pianistów Jazzowych w Moskwie 2005, oraz Grand Prix w Jazz Hoeilaart'98 w Bruskeli z zespołem Alchemik. Prowadzi, bądź jest członkiem niezwykle różnorodnej ilości projektów o szerokim zasięgu stylistycznym. Kreatywnie przekracza granice między poszczególnymi gatunkami oraz między tak zwaną sztuką wysoką i niską.

Obecnie jest członkiem międzynarodowego zespołu rockowego PARISTETRIS, prowadzi sekstet jazzowy PROFESJONALIZM oraz 10-osobową orkiestrę dętą POLONEZY - grającą polonezy własnego autorstwa. Jest też dyrektorem artystycznym pierwszej edycji WORu - Warszawskiej Orkiestry Rozrywkowej - 18-osobowego big bandu złożonego z warszawskich muzyków pochodzących z różnych środowisk muzycznych.

Jego równoległą pasją jest muzyka klasyczna, którą prezentuje w nieortodoksyjny sposób i najczęściej również w nieortodoksyjnych miejscach. Gra najczęściej jak tylko może na swoim spersonalizowanym 6-oktawowym pianinku i stara się w swoich interpretacjach ożywić dość już skostniałe pomniki kultury europejskiej. Tak na przykład pierwsza płyta z tego gatunku "Die Kunst der Fuge" J.S. Bacha została zagrana na tradycyjnym fortepianie, ale za to nagrana na stary dyktafon kasetowy.

Współpracował z wieloma artystami m. in. Raphael Rogiński, Tomasz Stańko, Macio Moretti, Pink Freud, Muzykoterapia, Michał Górczyński, Niewinni Czarodzieje, Piotr Orzechowski, Waglewski/Fisz/Emade, TAQ, Ziv Ravitz, Wacław Zimpel, Tomasz Pokrzywiński, Candelaria Saenz Valiente oraz Pictorial Candi. W 2013 r. Artysta został uhonorowany dwiema nagrodami: "Mateuszem Trójki" oraz Paszportem Polityki 2013 w kategorii Muzyka Rozrywkowa.

„Międzynarodowy projekt powstały z chęci tworzenia muzyki przekraczającej granice stylów, sztuki stawiającej pytania i łączenia pomroków dziejów ze światłością przyszłości. Twórcy projektu tkają materię muzyczną używając przy tym przeróżnych środków ekspresji, żonglując nastrojem, barwą i tempem. Muzyka ta nie da się łatwo zaszufladkować. Akustyczne, ambientowe pianissimo, pełne subtelnych, acz przesyconych emocjami drżeń przepoczwarza się w coraz intensywniejszą sonorystykę, by wybuchnąć drapieżnym, freejazzowym przepływem dźwięków, pełnym zgrzytu i wielokie- runkowej rytmiki…”

Ove Volquartz - wybitny klarnecista, saksofonista, kompozytor. Współpracuje z muzykami z nurtu freejazzu i muzyki improwizowanej. Ponadto komponuje i uczestniczy w projektach interdyscyplinarnych łączących muzykę z malarstwem, tańcem, poezją i filmem. Grał z Cecilem Taylorem, Roscoe Mitchellem, Peterem Kowaldem czy Lesterem Bowie.

Piotr Łyszkiewicz - wrocławski saksofonista, kompozytor, improwizator. Współzałożyciel zespołu Ziemia Planeta Ludzi oraz freejazzowego P.K.P. Trio. Bierze udział w interdyscyplinarnych projektach z tancerzami contact-improvisation, współpracuje z teatrem tańca. Uczestniczył w nagraniu drugiej płyty nominowanego do nagrody ''Paszporty Polityki 2011'' zespołu Ballady i Romanse. Zdobył wyróżnienie na VII Konkursie Kompozytorskim im. Krzysztofa Komedy w 2011.

Michał Trela - perkusista, absolwent Wydziału Jazzu na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Współpracuje z Maciejem Obarą i Markiem Kądzielą, Piotrem Damasiewiczem. Założyciel ''Erase'' - projektu zrzeszającego improwizatorów, kompozytorów wywodzących się z awangardy jazzowej. Występował ponadto z takimi artystami jak: Zbigniew Wegehaupt, Maciej Garbowski, Piotr Baron, Ryszard Borowski.

Piotr Zabrodzki - pianista, gitarzysta, kompozytor. Absolwent Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W swojej muzyce łączy improwizację jazzową z sonorystyką, heavy metal z elektroniką, a wszystko okraszone jest poczuciem humoru. Gra w zespołach: LXMP, Baaba, Efekt Moozgu, Trylobit, 60 Minut Projekt, Senk Że, Blast Muzungu, SEMAFOR COMBO. Współpracował z czołowymi muzykami awangardowymi, m. in. z Yoshida Tatsuya, Zdzisław Piernik, Kazuhisa Uchihashi.

W tym roku nakładem wytwórni For Tune ukazała się płyta Second Exit pt. „Spoon”.

 

Kamil Szuszkiewicz - zwycięzca KREACJI/ZDERZEŃ AOI 2013

Szuszkiewicz i Zemler współpracują od wielu lat. Jako duet nagrali w 2007 epkę "Detrytus" i zagrali liczne koncerty, niektóre z gościnnym udziałem m.in. Tadeusza Sudnika i Piotra Zabrodzkiego. Są członkami podziemnego warszawskiego kwartetu Kapacitron i międzynarodowej eksperymentalnej grupy Arturasa Bumsteinasa Works And Days.

Kamil Szuszkiewicz - trębacz i autor muzyki związany z warszawską sceną niezależną, cenioną za wielogatunkowość i brak ortodoksji. Na swojej drodze twórczej miał szczęście spotkać tak wyjątkowe postaci jak Jan Jelinek, Marcin Masecki, Władysław Jagiełło, Tadeusz Sudnik, Ziv Ravitz, Adama Kamissoko, Fred Frith, Ray Dickaty, Arturas Bumsteinas, Wojtek Traczyk, Sobura, Piotr Bejnar, Piotr Pawlak, Wolfram, Macio Moretti, Piotr Zabrodzki, Hubert Zemler, Baaba, Janek i jego Combo i wiele innych. W 2011 wydał autorską płytę "Prolegomena". W drugiej połowie 2014 ukaże się kolejna.

Hubert Zemler - perkusista o akademickim wykształceniu, doskonale czujący się w świecie muzyki improwizowanej. Ciągle poszukujący, konsekwentnie podążający swoją drogą wytworzył własne, oryginalne brzmienie, poparte niespotykaną wrażliwością, pomysłowością i niebywałą techniką gry. Jego wielokierunkowe zainteresowania muzyczne pozwalają mu zarówno na występy na perkusji solo jaki i kooperację z artystami z bardzo wielu, często odległych kręgów muzycznych. Współpracuje miedzy innymi z Piotrem Kurkiem w projekcie "Piętnastka", Duetem Sza/Za i współtworzy trio Horny Trees. Ponadto koncertuje i nagrywa z zespołami Babadag, Frozen Bird, Neurasja, incarNations, Natu, The Saintbox. Koncertuje również solo. Jesienią 2012 roku, nakładem oficyny wydawniczej LADO ABC ukazała się jego solowa płyta "Moped". Kolejna jest obecnie w fazie produkcji.

 

Jak doświadczamy komunikacji? to temat warsztatów tegorocznej edycji ART OF IMPROVISATION – Creative Festival

Zajęcia poprowadzone zostaną w grupie. Użyjemy improwizacji jako wspólnego narzędzia do zgłębienia i skupienia się na temacie komunikacji. Wykorzystując proste ćwiczenia, systemy sygnalizacji, pracę z dźwiękiem i ekspresją poszerzymy granice komunikacji w muzyce. Zapraszamy wszystkich! - Mette Rasmussen


KREACJE/PRZEGLĄD, KREACJE/ZDERZENIA

Niezwykle ważnym elementem ART OF IMPROVISATION Creative Festival jest część poświęcona młodym artystom.

KREACJE/PRZEGLĄD umożliwiają najzdolniejszym improwizatorom młodego pokolenia zaprezentowanie swoich działań szerszej publiczności.

KREACJE/ZDERZENIA z kolei stwarzają uczestnikom biorącym udział w przeglądzie (prezentujących różnorodne formy improwizowane w oparciu o muzykę, teatr, performance, formy interdyscyplinarne) okazję do unikalnych połączeń artystycznych. Artyści, którzy nigdy wcześniej nie spotkali się na scenie, stają przed zadaniem improwizacji z losowo wybranymi partnerami. To spore wyzwanie artystyczne, które owocuje intrygującymi i świeżymi sytuacjami artystycznymi.

KREACJE to inicjatywy, dzięki którym powstaje sieć i forum wymiany artystycznej młodych improwizujących twórców z Polski, a także z zagranicy. W odpowiedzi na duże zainteresowanie publiczności i samych artystów oraz bardzo wysoki poziom występów, postanowiliśmy poświęcić KREACJOM/PRZEGLĄDOWI i KREACJOM /ZDERZENIOM zdecydowanie więcej miejsca podczas AOI. Nagrodą dla uczestników Kreacji jest sesja w studiu nagrań CK AGORA lub dokumentacja fotograficzna, natomiast laureat ZDERZEŃ otrzymuje nagrodę pieniężną w wysokości 1500 PLN oraz zaproszenie do występu na kolejnej edycji festiwalu.

 

iNFORMACJA: Marta Kozłowska, 71 - 325 14 83 w.123, marta.kozlowska@ckagora.pl

AOI CF

https://www.traditionrolex.com/30