Gracz w kulturze

2014-12-19  12:44

Z opublikowanego niedawno raportu Ipsos wynika, że polski gracz oprócz tego, że dobrze zarabia i czynnie uprawia sport, to jest aktywnym odbiorcą kultury wysokiej. Czy to czas, by instytucje kultury zmieniły swoją grupę docelową? 

 

Stworzony i opublikowany przez Ipsos raport „#Jestemgraczem”, wykonany na zlecenie Sapphire Technology (chińska firma produkująca karty graficzne), zdecydowanie staje w opozycji z naszym stereotypowym postrzeganiem gracza. W miejsce otyłego (lub przesadnie szczupłego) chłopaka o ziemistej cerze i niewidzącym spojrzeniu, stawia dobrze zarabiającego, wykształconego i aktywnego fizycznie młodego mężczyznę z dużego miasta.

Polski gracz

Ów gracz, najczęściej stanu wolnego, deklaruje, że aktualnie uczy się lub studiuje (71% respondentów), a gry w żaden sposób nie wpływają na jego wyniki w nauce – najczęściej osiąganą przez niego średnią jest 4.0. Gry wpływają pozytywnie na naukę języka obcego – 98% zapytanych zna język angielski, a tylko 1% z nich nie posługuje się żadnym językiem obcym. Poprawiają także zapamiętywanie, koncentrację oraz pozwalają utrzymywać dobre relacje z kolegami. Jedna trzecia zbadanych graczy pracuje zawodowo, najczęściej na stanowiskach specjalistycznych, menadżerskich, jako pracownik biurowy lub pracownik administracji. Ich pensje są wyższe niż wynagrodzenia przeciętnych Polaków – blisko połowa z nich zarabia ponad 2,4 tys. złotych netto.

Gracz w kulturze

Z badania wynika, że gracze zdecydowanie częściej uczestniczą w kulturze niż ogół Polaków. Są fanami kina, chodzą do teatru, opery, muzeów i na koncerty. Co zaskakujące, znajdują również czas na czytanie książek - aż 72% z nich przeczytało w ubiegłym roku książkę dla przyjemności. W ciągu ostatniego roku w kinie było 85% z nich.

„Osiem lat temu przeprowadziłam badania na graczach, z których wynikało jednoznacznie, iż jest to niezwykle aktywna grupa ludzi, którzy chętnie sięgają po inne, poza grami, teksty kultury oraz są aktywni społecznie. Był to wówczas pogląd sprzeczny ze stereotypowym wizerunkiem samotnego gracza zamkniętego w pokoju z komputerem” – mówi dr Dominika Urbańska-Galanciak z Polskiego Towarzystwa Badania Gier.

Na przełomie października i listopada w badaniu udział wzięły 79 543 osoby, które wypełniły nadesłany kwestionariusz. Wszystkie one grają średnio 21 godzin w tygodniu i w większości robią to codziennie (78% ankietowanych). Całość raportu do pobrania tutaj.

 

Roksana Obuchowska
Redakcja DOKiS.pl
https://www.traditionrolex.com/30