Zabierz laskę do kina - kampania społeczna
2014-01-20  09:00
15 stycznia rozpoczęła się akcja społeczna „Zabierz laskę do kina”, twórcą i pomysłodawcą kampanii jest Fundacja Kultury bez Barier.
Celem przedsięwzięcia jest szerzenie Kultury bez Barier, a jej symbolem - biała laska – atrybut niewidomych, towarzyszący im w codziennych zmaganiach. Ma ona przypomnieć nam wszystkim o potrzebach widzów z niepełnosprawnością wzroku i słuchu, nagłaśniając problem ich wykluczenia z kultury. Kino z hasła przewodniego kampanii to synonim wszystkich miejsc kultury, w których mogłyby pojawiać się osoby z tego typu niepełnosprawnością.
Na pierwszą tego typu akcję społeczną w Polsce, składają się trzy mocne zdjęcia, autorstwa fotografa Jacka Kołodziejskiego, nawiązujące do filmów uznawanych za klasykę światowej kinematografii: Blue Velvet, reż. David Lynch; Psychoza, reż. Alfred Hitchcock; Taksówkarz, reż. Martin Scorsese. Wykorzystana w przedsięwzieciu audiodeskrypcja (czyli opis tego, co słyszą niewidomi podczas oglądania specjalnie przygotowanych dla nich projekcji) wydaje się być strzałem w dziesiątkę - dosadnie przedstawia nam – pełnosprawnym – świat wszechogarniającej ciszy, którą trudno sobie wyobrazić, zwłaszcza w kinie. Jak piszą sami twórcy: „Kampania promuje świat kultury bez barier, świat otwarty, bez strachu, bez uprzedzeń. Ma dać ludziom szansę pobawić się skojarzeniami, formą, przekazać treść bez patosu, z odrobiną autoironii”.
Poprzez intrygujące plakaty, niosące ze sobą cenny przekaz, Fundacja chce dotrzeć do jak największej liczby osób. Kampania znajdzie się w przestrzeni miejskiej, a także w kinach, teatrach, galeriach i muzeach.
OpracowałaRoksana Obuchowska Redakcja DOKiS.PL
----
Źrodło: Fundacja Kultury bez Barier, materiały prasowe.